Thursday, February 21, 2013

Tibe-tibe Amandel

Semalam tibe-tibe badan terase berat, rase ndak bise ngape-ngape agik. Saye nelpon ibu di kencana pun sambil bareng. Sekali bangun dari kursi ruang tamu, langsung ke kamar, baring, langsung ilang. Sekitar tengah malam saye tesadara, tapi badan berat sekali nak bangun. Pangkal tenggorokan rase tetutop dengan anak tekak -Amandel. Rasenye tibe-tibe jak amandel ni datang, padahal kemaren ndak ade kena ujan, dak ade minum es, dak adelah kebiasaan yang biasenye ngundang amandel ni.

Pas sadar pagi tadi, rase malas nak bangun shalat subuh, akhirnye shalat subuh pun dah jam 5.45. Selesai shalat tidur lagi, badan rase kurang nyaman sikit. Akhirnye benar-benar bangun jam 9 kurang sikit. Kate adx badang ni agak berau sikit, tenggorokan masih terase kelat sikit, muka rase panas sikit, pokok e sikit-sikit lah.

Kalau kate mak, mungkin karene udara semalam yang memang kurang bagos -bise jadi. Kalau saye ingat-ingat perilaku saye kemaren, ade beberape hal yang mungkin juga menjadi penyebab amandel ni selain udara. Yang pertame, dudok depan tv diatas ubin yang tak beralas lagi. Kemaren lumayan lama saye nonton tu, nonton film Ice Age 4. Mungkin sekitar 1,5 jam dudok tak begerak dari atas ubin tu. Menurut saye dinginnye ubin tu bise mengganggu kestabilan suhu tubuh saye yang kemudian mengganggu metabolisme tubuh dan menyebabkan amandel saye meradang. Yang kedua, terlalu lama bekipas angin. Waktu saye ngetik laporan kunjungan ke Ensaid Panjang tahun lalu saye pakai kipas angin listrik kecil karene udara rase panas sekali. Dua itu jak kemungkinan yang bise jadi memancing peradangan amandel saye semalam, kalau ade kemungkinan lain mungkin terkait dengan makan kepah, tapi kemungkinannye kecil karena saye sendiri belum pernah dengar kaitannye.

Kalau pengalaman saye sehar-hari ade beberape hal yang bise memancing amandel saye -mungkin udah pernah saye bahas di tulisan saye sebelom ini. Beberapa hal tersebut yaitu:
- Minum es, atau minum air yang terlalu dingin. Sebenarnya masalah utamanye tu perubahan suhu yang terlalu drastis. Yang paling parah tu udara lagi panas-panasnye saye minum aek es. Tak ade ampon agik tu dah, hampir selalu pasti saye langsung tepar dan rase agak susah nak nelan makanan atau minuman. Ade satu kejadian yang saye rase paling parah karene aek dingin ni, waktu itu bulan puase. Saye njemput adek saye yang kuliah di FKIP, pas masih di jalan azan maghrib berkumandang. Saye langsung berhenti di toko di podomoro, dan beli air spr*te. Karena tergoda dengan segarnye aek dingin abis puase seharian, aek tu langsung saye minum. Selanjutnye, saye demam 2 minggu karne amandel meradang.

- Kena hujan, bagian yang paling sensitif dengan hujan ni yaitu kepala saye. Jadi kalau hujan bagian badan saye yang dak boleh kena hujan adalah ubun-ubun kepala saye. Kalau sampai kena, dak lama kepala saye akan bedenyut-denyut dan dan kemudian amandel bise langsung datang.

- Tibe-tibe masuk ruang ber-AC waktu udara luar lagi panas, atau tibe-tibe keluar dari ruangan ber-AC waktu udara luar lagi panas. Pengalaman ini sering saye rasekan waktu masih penelitian S1 dulu. Kota Pontianak kan dah terkenal dengan sebagai kota yang super panas karne ade di garis Khatulistiwa, nah, penelitian saye tu tentang kultur jaringan. Mungkin ade yang dak ngerti ape hubungannye dengan amandel! Jadi, ruangan tempat kite nyimpan tanaman kultur jaringan tu harus rendah (dingin) agar tanaman tu dak kekeringan atau dipenuhi jamur yang bise tumbuh subur dalam suhu ruang. Jadi kalau saye agak lama di dalam ruangan tu karne nanam kultur, terus saye keluar dan kena udara panas, meradanglah amandel saye tu. Selain lab, ruangan dosen pembimbing 2 saye juga berase. Dan beliau tu tak tahan dengan suhu yang tinggi sikit jak, mungkin maoknye suhu tuh 18 derajat jak -mungkin karne beliau tu lama diluar negeri kali.

Nah, itulah pengalaman saye dengan amandel tu. Sekian.

0 comments:

Post a Comment